Upravit stránku

Na internetu naleznete plno definic a článků o virtuální realitě. Někdy jsou však moc technické a pro běžného smrtelníka těžko pochopitelné.

Abychom Vás s virtuální realitou trochu blíže seznámili, stručně vysvětlíme jak to vlastně funguje.

Co je potřeba pro virtuální zážitek? 

  • Výkonný počítač, který dokáže zpracovat 90 a více snímků za vteřinu, brýle htc vive nebo oculus rift, pohybové senzory, dostatek místa pro pohyb a nakonec ovladače do rukou. Ovladač je hlavním pilířem pro ovládání her.

No jo, ale jak to společně funguje?

  • Proč je potřeba 90 a více snímků za vteřinu?
  •  Brýle jsou zapojené kabelem HDMI, usb 3.0 a napájecím kabelem. Dále musí být zapojené i pohybové sensory. Oculus a vive to mají krapet odlišně, ale senzory pohybu mají oba. Počítač pošle obraz do brýlí úplně stejně, jako je posílá do monitoru nebo do televize. Dále jsou zde pohybové senzory a ovladače. Senozory snímají vaše pohyby a převádí je do hry, ovladače jsou též snímány. A v praxi? Nasadíte brýle, vezmete si ovladače do rukou a zapnete hru, která  je pro brýle určená. V brýlích jsou čočky s rozlišením 1080p (1920x1080) na každou čočku a díky nim vidíte obraz ve 3D. Vzhledem k tomu, že ideální rozlišení pro oko je 17 000 x 13 000, tak jsou sice brýle opravdu ještě v plenkách, ale váš dojem, že jste vstoupili do prostředí hry, bude přesto velmi reálný. Ale zpět k tomu, jak to funguje. Po zapnutí hry se do brýlí začne promítat obraz a vy se ocitáte ve virtuální realitě. Brýle vám zakryjí zorný úhel a od skutečné reality vás dokonale oddělí. Dále brýle mají vlastní čidla, díky kterým senzory pohybu mohou brýle zaznamenat. Prostřednictvím toho všeho se tak ve hře můžete pohybovat a váš pohyb jev reálném čase přenášen do hry. Pohnete hlavou, uděláte 3 kroky nebo si jen lehnete, vše bude přeneseno do hry.
  • Filmy mají 25 - 29 snímku a zdají se nám plynulé. Hry mají snímky podle výkonu počítače, ale vesměs, když máte ve hře 50 - 60 snímků, hra se jeví jako naprosto plynulá. Samozřejmě jsou tu další faktory, ale ty vynechám.  Pokud budete hráts brýlemi, hra poběží na 60 snímcích, bude se Vám točit hlava, protože pohyb  nebude vůbec plynulý. Však víte, jaké to je, když má hra málo snímků.  Jde o to, že musíme mozek zmást a to lze jen tehdy, pokud má hra minimálně 90 snímku. Mozek má už zaběhlý standart ze života a život je přece plynulý.  Otočíte hlavou a všechny vjemy se okamžitě přizbůsobí. Koukněte třeba na svoji ruku a nějak s ní zahýbejte. Mozek dal příkaz svalům a než jste si to uvědomili, ruka ihned poslechla. Ve hře to musí být úplně stejně a ne, že budete koukat na svoji ruku, uděláte pohyb a ruka nic, pohne se třeba za 1/4 nebo 1/2 vteřiny. To už je moc dlouho, mozek v tu ránu zjistí, že je něco špatně a pocit z toho, že jste opravdu ve hře, je pryč. 90 snímků za vteřinu je pro tuto technologii hranice, kdy mozek nezjistí, že to, co registruje, není reálné. 
Nahoru